Diaconie

Bij diaconale hulp denkt men meestal als eerste aan financiële hulp voor mensen die echt op het minimum zitten en niet in hun eerste levensbehoeften kunnen voorzien. Natuurlijk staan wij daarvoor klaar. Maar vaak kunnen we nog veel meer doen. Het is een taak van ons allemaal om naar onze naaste om te zien. In ons dagelijks leven kent ieder van ons wel een situatie waar problemen zijn. Vaak vinden we het dan vanzelfsprekend om binnen ons vermogen te doen wat we kunnen. Maar niet iedereen heeft iemand in zijn of haar directe omgeving die een helpende hand kan bieden. In een maatschappij met steeds meer werkloosheid, alleenstaanden en ouderen wordt de vraag naar hulp steeds groter. De diakenen willen proberen om hulp vragende en hulpbieder bij elkaar te brengen, zodat we als gemeente elkaars naasten kunnen zijn. Maar ook andere mensen uit onze directe omgeving moeten we niet uit het oog verliezen en daar waar mogelijk een helpende hand bieden.  U kunt direct contact met de diaconie opnemen via diaconie@hervormdgoes.nl

Collecte rooster 2023

Download hier het collecterooster 2023

Directe hulp

Noodopvang Goes

Voor acute hulp en snel onderdak :  Noodopvang Goes via het Leger des Heils.

Schuldhulpverlening

Sinds de oprichting in 2013 is het aantal hulpvragers enorm gegroeid.  SHV is een enthousiaste groep van vrijwilligers die zich graag in willen zetten voor mensen in financiële nood. Naast de lokale gemeente verwijzen ook kerken en andere instellingen mensen door. Er is een groot aantal vrijwilligers zodat er op dit moment geen wachtlijst is. Het werkgebied strekt zich inmiddels uit over heel De Bevelanden.

De vrijwilligers zijn getraind om mensen met financiële zorgen zo goed mogelijk te helpen en bij te staan. Daarbij wordt allereerst geluisterd naar het verhaal achter het probleem. Vervolgens wordt gekeken hoe de situatie zo snel mogelijk gestabiliseerd en verbeterd kan worden.

U kunt direct contact  opnemen voor meer informatie of hulp.

Diaconaal Platform Goes – DPG

Samen sta je sterker

De ontwikkelingen in de samenleving zijn groot en de uitdagingen die dat met zich mee brengt, kun je niet in je eentje oplossen. Meer mensen dreigen tussen wal en schip te vallen nu de overheid zich terugtrekt uit het sociale werkveld. Op steeds meer plaatsen werken diaconieën daarom samen.

Diaconieën werken samen, uit liefde voor en gedreven door het geloof in Jezus Christus die gezegd heeft: “Ik zeg u, voor zo velen u dit voor één van deze geringste broeders hebt gedaan, heb u dat voor Mij gedaan.” Mattheus 25.

Al enige tijd is er in Goes een Opstartgroep bezig met verkennende en voorbereidende activiteiten. Alle christelijke kerken en geloofsgemeenschappen in Goes en de omliggende dorpen zijn benaderd. Een aantal bijeenkomsten zijn georganiseerd, veel gesprekken zijn er gevoerd. Een aantal kerken waaronder “De Levensbron” en het Leger des Heils hebben het samenwerkingsconvenant ondertekend. De structuur van de organisatie begint vorm te krijgen.

Kerngroep
De Kerngroep vormt het dagelijkse bestuur van de DPG. De Kerngroep vertegenwoordigt de DPG naar buiten en treedt op namens de aangesloten kerken, handelend conform de in het convenant vastgelegde afspraken en beleid. De Kerngroep kan voorstellen inbrengen in de (halfjaarlijkse) platformgroep vergaderingen en bereidt deze vergaderingen voor. De Kerngroep regelt de in- en externe communicatie met alle betrokkenen. We zijn op zoek naar kandidaten voor de functies Voorzitter, Secretaris en Communicatiemedewerker.

Bereikbaarheidsteam
Het diaconaal platform krijgt een website met informatie en zal ook per e-mail bereikbaar zijn. Op een aantal vaste tijdstippen zal het DPG ook telefonisch bereikbaar zijn via een 06-nummer.