Profielschets kerkelijk werker

De Hervormde gemeente te Goes, de Levensbron, maakt deel uit van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN), en is een brede gemeente in het hart van de provincie Zeeland. De gemeente staat in de gereformeerde traditie, maar kent ook verscheidenheid in geloofsbeleving. Inmiddels doorgegroeid naar ca. 1.600 leden, met veel jongeren, en een groeiende groep ouderen. Veel gemeenteleden zijn bereid om hun gaven en talenten, op velerlei terrein, als vrijwilliger in te zetten.

We zoeken een kerkelijk werker die nauw wil samenwerken met onze predikant ds M.M. van Campen, die de gemeente inmiddels al weer 4,5 jaar met vreugde mag dienen. De gemeente is op dit moment nog niet toe aan een 2e predikantsplaats.

Het pastoraat wordt gedaan door de predikant en een redelijk grote groep ouderlingen, bijgestaan door een groep geschoolde vrijwilligers. Daarnaast is de pastorale zorg voor onze 70+ leden toevertrouwd aan ds. T.W. van Bennekom die voor 1,5 dag per week in dienst is en veel werk verricht onze ouderen.

Zodra er een kerkelijk werker is gevonden, zal hij na een inwerkperiode het werk van ds. van Bennekom kunnen gaan overnemen. De werkverdeling die we dan als kerkenraad voor ogen hebben is geen toedeling meer naar doelgroep, maar dat predikant en kerkelijk werker elk een deel van catechese, ouderen- en jongerenpastoraat, vorming en toerusting, gaan verzorgen. Dit betekent dat enige ervaring in deze werkvelden een pré zal zijn. Het hebben van preekbevoegdheid is geen voorwaarde, maar zou wel een welkome aanvulling kunnen zijn.

Bent u iemand die verbindend kan werken en makkelijk een gesprek aangaat, dan komen we graag met u in contact. Wat verwachten wij van een kerkelijk werker? Hieronder hebben wij een aantal aandachtspunten op een rij gezet, waarvan wij denken dat die belangrijk zijn:

Wat kunnen wij bieden: een aanstelling voor 0,5 – 0,8 FTE. Wij streven naar een dienstverband voor langere tijd. Salaris en overige arbeidsvoorwaarden, zoals die voor deze functie gelden binnen de Protestantse Kerk in Nederland. Voor specifieke vragen kunt u contact opnemen met br. P.C. Knook, voorzitter van de kerkenraad.

Als u zich door deze informatie aangesproken voelt, en graag mee zou willen bouwen aan onze gemeente, wordt u van harte uitgenodigd om te solliciteren. Dat kan tot en met 31 december 2023. Uw motivatie en CV kunt u sturen naar de scriba van onze gemeente, br. A.J. Amperse (e-mail: scriba@hervormdgoes.nl.

Tenslotte; Goes is een bruisende stad, met een uitgebreid winkelcentrum in de binnenstad en volop bedrijvigheid. Er zijn in Goes zelf en in de nabije omgeving verschillende christelijke scholen zowel voor de basisschoolleeftijd als voor de tienerleeftijd. We vinden het belangrijk dat u betrokken bent of raakt in Goes. Het zou mooi zijn als u in Goes of omgeving komt wonen. Als dat niet past, Goes is goed bereikbaar met het openbaar vervoer.